Egy korábbi cikkemben már írtam röviden Pegazusról, avagy Pégaszoszról. Jelen írásomban a fellelhető antik forrásoknak jártam utána. Ezeket a szövegben jelzem (ha valaki utána akar járni maga is), illetve a konkrét források magyar fordítását is hozom. Emlékeztetőül: Pegazus önálló, halhatatlan lény és egyben az égi lovak névadója, egyben a mennyei energiák egyik jellegzetes képviselője.
(Ez egy vendégcikk az aureion.hu-ról)
Mi volt Pegazus?
Pegazus görögösen Πήγασος (Pégaszosz) egy halhatatlan, szárnyas ló a görög mitológiában, Poszeidón és Medúsza gyermeke. Amikor Perszeusz lefejezte Medúszát, akkor ugrott ki a nyakából. Athéné egy arany kötőféket adott Bellerophontésznak, hogy azzal szelídítse meg a lovat.
Bellerophón és Pégaszosz = Hercules és Pegasus = Szent György és hátasa
Az addig vad Pégaszosz a betörését követően hű segítőtársává vált Bellerophónnak Khimaira elpusztításában és az amazónok elleni harcban, ugyanis a vadállat tüze és az amazónok nyilai nem értek olyan magasra, mint a Pégaszosz, ellenben az égből támadó Bellerophónnak könnyű célpontot jelentettek. Bellerophón halála után Pégaszosz az Olimposzon lakott és az istenek segítőtársa volt. Pégaszosz patanyomában fakadt a Helikon-hegységben a Hippokréné-forrás (a név szó szerint lóforrás-t jelent), amelynek a vize a költői ihletet biztosította.
Pégaszosz, pegazus a görög és római mítoszokban
Pégaszosz neve eredetére több elképzelés is létezik. A legvalószínűbb, hogy az “előtör, előugrik” jelentésű πηγάζω (pégadzó) szóból ered, legalábbis a népi etimológia szerint. Pégazus alakja megelőzi a hellén kultúrát, és közel-keleti származású, így legvalószínűbb, hogy a lúviai (hettita) pihassas “villámlás” szóból ered. Ez fennmaradt Pegazusnak abban a szerepében is, hogy a villámokat szállította Zeusznak. A klasszikus népi etimológia alapján a görög mitográfusok Ókeánosz forrásai (pégai) után “nevezték el” Pégaszosznak. Miután megszületett Medúsza véréből, a halhatatlan istenek hátasának nevelték, majd Zeusz palotájában élt, akinek a mennydörgést és a villámokat szállította (IIes. Theog. 281, kk.; Apollod. ii. 3. § 2, 4. § 2 ; Schol. ad Aristoph. Pac. 722; comp. Ov. Met. iv. 781, kk. vi. 119). Ez még inkább megerősíti a hettita-lúviai eredetet, ám később már Éosz lovává vált a görög világképben. (Schol. ad Hom. Il. vi. 155; Tzetz. ad Lyc. 17), és a csillagok közé emelték, mint mennyei lovat (Arat. Phaen. 205, kk.; Hygin. Poet. Astr. ii. 18 Ov. Fast. iii. 457, kk.). Bellerophón és Khiméra küzdelmét több forrás is megörökíti: Hes. Theog. 325; Apollod. ii. 3. § 2. “[Jobates] megbízta Bellerophont, hogy ölje meg Chimaerát. E szörnyeteg elül oroszlán, közepén kecske, hátul sárkány volt,szájából lángokat szórt, roppant erővel és gyorsasággal birt s Lykia tájait pusztította. Emberierő nem volt képes vele birni s Jobates bizonyosnak vélte, hogy Bellerophon el fog veszni eharczban. De az ifjút Athene istennő védelmezte. Segítségével elfogta Medusa szülöttét, aPegasos szárnyas lovat, midőn a pirenei forrásból ivott s hasznára idomította, megtanulvánAthenetől a zabola kezelését. A Pegasoson ülve megtámadta a Chimærát s fölötte lebegve,felülről halálra sebezte lándzsájával.” Csiky Gergely: Görög-Római Mythologia, Franklin Társulat, 1911. Lássuk most, mit írtak az antik szerzők!
Pégaszosz – Pegazus a fennmaradt antik görög és római írásokban
Pégaszosz – Pegazus születése
“Így amikor Perszeusz a szerencsétlent lenyakazta, véréből hős Khrűszaór meg a Pégaszosz ugrott rögtön elő; az arany kardot forgatta az ifjú, míg nevet Ókeanosz forrásai adtak a lónak. Ez meg szárnyra kapott s elhagyta a földet, a nyájak tápláló anyját, fent Zeusz házába fogadta, s ő hordozza a mennydörgést, villámot azóta.” Hésziodosz: Istenek születése (Theogónia); fordító: Trencsényi-Waldapfel Imre “Bellerophontész felült szárnyas lovára, a Pégaszoszra, amelyet Medúsza szült Poszeidónnak, a magasba emelkedett, és nyilával megölte a khimairát.” Apollodórosz: Mitológia; fordító: Horváth Judit “Az arató [Perszeusz], aki az ő [Medúsza] fájdalmával idézte elő a ló [Pégaszosz] születését… [ami] a [Medúsza] nyakából ugrott elő.” Lükophrón: Alexandra; fordító: Aureion “Pégaszosz, egy szárnyas ló, amely a Gorgon Medúsza nyakából ugrott elő, amikor levágták a fejét” Sztrabón: Geógraphika, 8.6.20.; fordító: Aureion. “Ő meg a pajzsának szemlélte csak érctüköréből mit balján hordott, a Medusa iszonyteli arcát; s míg amaz álomban nyugodott, s szunnyadtak a kígyók, vágta fejét le nyakáról, és gyors szárnyon iramló Pegasus és testvére születtek nyomban a vérből. Hosszú röptének sok nemhazudott veszedelmét sorra sorolja: milyen föld s víz illant el alatta, s csattogató két szárnya milyen csillagba csapódott.” “nem költött az a hír, hisz a forrást Pegasus adta, tőle ered” Publius Ovidius Naso: Átváltozások (Metamorphoses); fordító: Devecseri Gábor.
Pégaszosz – Pegazus antik ábrázolásai
Számos antik képi ábrázolás maradt fent pegazusról, amint megszületik Medúsza véréből vagy éppen amint Bellerophónt hordozza a házán. Ezek közül osztok meg néhányat.
(Képek forrása)
Antik források Pégaszosz – Pegazus kapcsán
Görög
- Hésziodosz, Theogónia – i.e. 8-7. sz.
- Hésziodosz, Női töredékek katalógusa – i.e. 8-7. sz.
- Pindarosz, Ódák – i.e. 5. sz.
- Platón, Kritiász – i.e. 4. sz.
- Platón, Phédrosz – i.e. 4. sz.
- Lükophrón, Alexandra – i.e. 3. sz.
- Aratosz, Phénomena – i.e. 3. sz.
- Sztrabón, Geógraphika – i.e. 1.sz. – i.sz. 1. sz.
- Apollodórosz, A Könyvtár – i.sz. 2. sz.
- Pauszaniasz, Görögország leírása – i.sz. 2. sz.
- Antóninosz Liberalisz, Metamorphoses – i.sz. 2. sz.
- Oppian, Künegetika – i.sz. 3. sz.
- Kallisztratosz, Leírások – i.sz. 4. sz.
- Nonnoso, Dionüsziaka – i.sz. 5. sz.
Római
Hyginus, Fabulae – i.sz. 2. sz. Hyginus, Astronomica – i.sz. 2. sz. Ovidius, Metamorphoses – i.e. 1.sz. – i.sz. 1. sz. Ovidius, Fasti – i.e. 1.sz. – i.sz. 1. sz. Propertius, Elegies – i.e. 1.sz. Apuleius, The Golden Ass – i.sz. 2. sz.
Kommentek
Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be: